HOME

{

}

ONLINE

@vt

How does someone’s brain think “yep that’ll fit here!” 😮 #arttok #shadowart #artistictalent 📹@shadowology

♬ original sound - taneee

DE OPDRACHT

In dit project ga je met schaduw en licht werken om een kunstwerk te maken. Hiervoor gaan we felle LED-spotjes gebruiken, pas op want ze worden warm! Door speciale vormen in het licht te plaatsen, kun je verassende beelden creëren.
Kun jij benoemen welke materialen gebruikt zijn in het kunstwerk hieronder?
 

{

Schaduwkunst door Teodosio

}

{

}

DE TECHNIEK

Om schaduwen te maken, hebben we allereerst een lichtbron nodig. Wij gebruiken een zogenaamde ‘divergente’ lichtbron. Divergent betekent dat de lichtstralen van onze lichtbron uit elkaar lopen, net als bij een zaklamp 

SCHADUW

Om een schaduw te maken, moeten we een gedeelte van het licht tegenhouden. In het volgende plaatje (2) hebben we opnieuw een divergente lichtbron gebruikt. Alleen de lichtstralen die de randen van het object raken zijn getekend. Het licht tussen deze lijnen komt op het object terecht en maakt achter het object een schaduw.

Wat zou er met de schaduw gebeuren als we het object naar links verplaatsen?
Die wordt inderdaad groter! Wanneer we het object naar rechts verplaatsen zal de schaduw juist kleiner worden. Door het voorwerp dichter of verder weg van de lichtbron te plaatsen kun je het formaat van de schaduw aanpassen.  

NIET-PERFECTE LICHTBRON
Helaas is onze lichtbron niet perfect. Omdat het licht niet precies uit één punt komt, maar vanaf de hele voorzijde van de lamp, zijn de randen van onze schaduwen niet altijd even scherp! Wanneer het voorwerp dicht bij de lichtbron staat, zullen de randen van de schaduw minder scherp zijn. In het plaatje (3) hieronder zie je een voorbeeld van een perfecte lichtbron (boven), en de onze (onder). 

Hoe verder je het voorwerp van de lichtbron afzet, hoe minder sterk dit effect optreedt. Door het object dichter of verder van de lichtbron te plaatsen, kun je dus ook de scherpte aanpassen! 

{

}

IN DE KUNST

SCHADUWKUNST IN DE KUNST

In de kunst wordt ook veel gewerkt met licht en schaduw als materiaal voor een kunstwerk. Door te spelen met de verhouding van je lamp en het object dat licht tegenhoudt kan je de grootte en scherpte van de schaduwvorm bepalen. Hierdoor kan je bijvoorbeeld met een heel klein werkje een hele grote afbeelding op een muur creëren. Ook kun je spelen met de verwachting van de kijker door verschil te laten ontstaan in vorm die een object lijkt te hebben en het silhouet dat de vorm op de muur maakt, zoals bij het werk van Kumi Yamashita. Omdat schaduw altijd dezelfde kleur heeft maakt het niet uit wat voor materiaal je gebruikt om licht te vangen, zo werkte kinetisch kunstenaar Jean Tinquely vooral met afvalmaterialen, waarmee hij een indrukwekkend schimmenspel op de muur creëerde. 

JEAN TINGUELY

De kamervullende installatie Mengele-Totentanz (1986) is een verontrustend schouwspel van licht en schaduw. Tinguely realiseerde het werk nadat hij getuige was geweest van een verwoestende brand, waarbij hij voorwerpen uit de as had gehaald om zijn installatie samen te stellen: verschroeide balken, landbouwmachines (gemaakt door het bedrijf Mengele) en dierenskeletten. Het slotstuk is een gigantisch memento mori, maar ook een aanroeping van de nazi-concentratiekampen. Zijn trillende bewegingen en doordringende geluiden roepen een angstaanjagende, griezelige stemming op. 

TIM NOBLE EN SUE WEBSTER

Kunstenaarsduo Tim Noble en Sue Webster staan bekend om hun schaduwkunst gemaakt van afval. Opvallen bij hun werk is dat je, wanneer je enkel naar de vorm van het object kijkt, niet direct af kan lezen wat voor schaduw het zal geven. Het lijken in de eerste instantie propjes afval, tot de spotlight het werk raakt en een figuratieve afbeelding op de muur verschijnt. 

KUMI YAMASHITA

{

}